Polyneuropatia

Niektorým ľuďom sa znižuje, alebo sa stráca citlivosť v končatinách. Môže sa jednať o polyneuropatiu.

Primárne sa vyznačuje tým, že sa stráca myelín, obal nervových vlákien periférnych nervov v končatinách. Tým klesá prenos vzruchov cez nervy. Konce končatín, prsty a chodidlá sa postupne stávajú necitlivými.

Postihnutí udávajú brnenie chodidiel a končekov prstov rúk, pálenie chodidiel, až ich bolesť, podobné pocitu oziabania nôh a prstov v zime. Kvôli poškodeniu nervov postihnutí časom pociťujú neistotu pri chôdzi, strácajú rovnováhu a začínajú im vypadávať predmety z rúk. Problémy sú násobne väčšie v chodidle, ako v prstoch ruky.

Pokiaľ máte podozrenie, že máte neuropatiu, urobte si teraz tri nasledujúce testy:

  1. Zavrite oči a spravte tri kroky dopredu. Pokiaľ pri tom strácate rovnováhu, môžete mať polyneuropatiu.
  2. Prejdite si končekmi prstov jemne po holom chrbáte chodidla. Ak dotyk prstov necítite, môže sa jednať o polyneuropatiu.
  3. Postavte sa na jednu nohu a priložte chodidlo druhej nohy ku kolenu. Ak sa v postoji roztancujete a nebudete vedieť udržať rovnováhu, môžete mať polyneuropatiu. Tento cvik si spravte najprv so zavretými očami. Ak sa roztancujete spravte si ho aj s otvorenými očami – ak sa teraz neroztancujete, nemáte ešte pokročilú polyneuropatiu.

4. Samozrejme mali by ste mať zároveň aj hore už spomenuté nepríjemné pocity mravenčenia v chodidlách

Následkom poškodzovania a ubúdania nervových zakončení v chodidle neskôr pristupuje ubúdanie aj svalovej hmoty v končatinách a následné zhoršovanie schopnosti chôdze. Čo je nepríjemný vývoj pre ďalšie roky. Preto treba tieto svaly cvičiť, posilovať ich.

Polyneuropatií je viacej druhov podľa primárnej príčiny:

Napríklad diabetickáalkoholová polyneuropatiapolyneuropatia u Lymskej boreliózy s bolesťami v hybnom aparáte, toxická polyneuropatia – napr. po intoxikácii benzénom, sírouhlíkom, olovom,  polyneuropatia pri reumatoidnej artritíde, onkologickí pacienti získajú polyneuropatiu  po chemoterapi. 

Pri podozrení na polyneuropatiu vykoná lekár (neurológ) celkové odborné vyšetrenie. Jedná sa predovšetkým o vyšetrenie pomocou elektromyografie (EMG) a niekedy aj biopsie nervov, či svalov.

Na vyšetrenie často postrihnutý čaká aj dva a pol mesiaca a pokiaľ sa jedná o súkromnú kliniku, za hodinové vyšetrenie zaplatí aj niekoľko desiatok euro.

Vyšetrenie citlivosti sa vykonáva napríklad jemným zapichávaním zašpicatenou tyčinkou do rôznych miest chodidla a pacient neurológovi nahlasuje citlivosť, či pichnutie cíti. Neurológ kreslí paličkou na koži chodidla odspodu a zvrchu rôzne čísla a pacient má určiť o aké číslo sa jedná…. Môže sa spraviť aj elektromyografia (EMG), čo je vyšetrenie elektrických biosignálov kostrového svalstva….

Po vyšetrení neurológ jednoznačne určí, či sa jedná o polyneuropatiu, alebo nie.

A ak je prítomná, určí aj, akého je stupňa.

Ale:

Pokiaľ sa pacient pýta, ako sa môže svojich problémov zbaviť, môže sa dozvedieť, že narušený obal nervových vlákien sa už nedá liekmi navrátiť do pôvodného stavu a pomoc je viac ako problematická.

Po vyše dvoch mesiacoch čakania, nádejaní sa, že lekár – neurológ ho problémov zbaví, sa nakoniec postihnutý väčšinou dozvie iba to, čo vlastne nechce počuť – za nie malý poplatok sa dozvie, že liečba vraj nie je.

Vlastne sa dozvie, že aby sa s tým zmieril, že sa s tým nič nedá robiť. Neurológovia sú tak v podstate lekári, ktorí stanovia diagnózu polyneuropatiu, ktorú ale dnes liečiť (ešte) nevedia. Otázka je, za čo vlastne pacient zaplatí, keď liečba vlastne nakoniec ani nie je?

Čo s neuropatiou?

Informácie o tom, že sa problémov nedá zbaviť, netreba až tak počúvať. Vraj stratený myelínový ochranný obal nervov pri dnešnom stave poznania lekári liekmi vrátiť nevedia. Ale vyše polovice vonkajších nepríjemných pocitov sa zbaviť dá, ale lekár by človeka s poškodením nemal len tak prepustiť. Je tu totiž ešte možnosť cvičení a masáží. A tiež je tu jedna úplne čerstvá novinka, nádejná metóda zmrazovania nervových vlákien, po ktorých vraj sa činnosť nervových vlákien vracia…. Pokrok a vývoj vedy časom predsa len prináša nové poznatky.

Ďalej sú tu potrebné aj doplnky výživy:

Nervový systém používa meď na vytváranie ochranného myelínu nervových vlákien. Myelín je tuková látka, ktorá obklopuje nervové bunky a chráni ich pred poškodením vraj dostatok medi. Meď je esenciálnym (teda pre telo nevyhnutným minerálom. Telo denne potrebuje cca 1 mg medi ako výživového doplnku. Na Slovensku ale lekárne dnes nepredávajú žiaden prípravok ako výživový doplnok medi. Dnes sa taký doplnok dá zohnať jedine v zahraničí. Meď sa telu dodáva integrovaná, ako cupfegluconat. Objednať/poslať si ho zo zahraničia môžete zásielkovou službou napríklad tu:

Kupfergluconat 100 St – shop-apotheke.com

Jedno balenie obsahuje 100 tabliet á 0,5 mg. Denné dávkovanie je 1 – 3 tablety denne. Pozor ale na predávkovanie, pretože meď je ťažký kov. Z rozboru krvi si môžete dať zistiť, či v krvi máte predpísanú hladinu medi. Meď je pre človeka nevyhnutný (esenciálny) minerál potrebný pre viacero dôležitých ľudských funkcii, takže sa jeho obsah na základe požiadavky lekára zisťuje. Mal by to napríklad pre úplnosť vyšetrenia zrejme asi požiadať štandartne neurológ.

Pokiaľ chcete získavať meď iba z bežnej výživy, medi sa najviac nachádza v pečeni, alebo v morských mušliach.

Teraz jedna dobrá správa:

Doma, cvičením a masážami sa dá veľkej časti problémov zbaviť, či ich výrazne zmierniť.

Existujú na to dva spôsoby :

  1. Pri neuropatii atrofujú kvôli poškodeniu nervov a teda obmedzovaniu prenosu signálov postupne svaly a väzy medzi kĺbmi chodidla. Svaly sú na kosti upnuté šľachami. Kvôli obmedzovaniu pohybovania svalmi sa tieto šľachy skracujú. A nepríjemné, akoby mravenčivé pocity v chodidle spôsobujú práve tieto skrátené šľachy, skrátené svaly. Tiež stuhnú väzy, ktorými sú kĺby držané v jamkách. Postihnutí ich cítia v chodidle po napnutí chodidla ako tvrdé konopné špagáty.

Test skrátených šliach: Nadvihnite koleno a teraz čo najsilnejšie pokrčte prsty chodidla akoby v päsť. A teraz napriamujte nohu vpred do špičky, ako to robia baletky. Ak vo vnútri chodidla cítite, že v chodidle máte akoby napnuté tuhé povrazy, a nie pružné šľachy, jedná sa o skrátené, stuhnuté šľachy. Tieto šľachy končatín treba cvičením znovu natiahnuť do pôvodnej dĺžky vytrvalým, postupne, opakovaným denným cvičením. Dá sa to dosiahnuť po pár mesiacoch. Cvičenie je najlepšie robiť večer pri TV, na pohovke, ale aj kedykoľvek, keď idete okolo stola.

  1. cvičenie: už vyššie popísaným testom/cvikom – čiže cvičenie prebieha tak, že skrčíte nohu v kolene, zovrite spolu palec a prsty akoby v päsť čo najviac, a potom vystrieme špičku chodidla čo najviac vpred. Ak cítite, ako sa vám vo vnútri chodidla šľachy vystieračov naťahujú a je tu prítomná pichľavá bolesť, je to presne to, čo potrebujete. Šľachy takto vlastne vraciate do pôvodnej dĺžky, rozťahujete strečingom. Vo vystretom stave chodidlo udržte 30 sekúnd, posledných 5 sekúnd ešte napnutie zosilnite a potom povoľte. Toto opakujte každý deň ráno po zobudení a večer pred spaním, viac krát, najlepšie 10x. Precvičujte už pri vstávaní v posteli.

Toto cvičenie sa tiež veľmi dobre robí pri bicyklovaní – na pedále si chodidlá umiestnite tak, že akoby z nich viseli a zatlačte dole. Sedadlo si nastavte tak, aby ste nohy mali v navzdialenejšom bode pedálovania úplne napnuté. Chodidlá pri šliapaní na pedále tlačte čo najviac špičkami k zeme. Pri točení na pedále potom cítite, ako sa šľachy v chodidlách naťahujú. Je to to asi najpohodlnejšie cvičenie a aj celkom príjemné. Dokážete takto cvičiť bez veľkej námahy desiatky minút a pozorujete si krajinu.

2. cvičenie: naťahuje šľachy vystieračov prstov nôh. Na koberci si kľaknite na kolená, lýtka smerujú dozadu. Chodidlá nasmerujte kolmo do podložky, pričom prsty smerujú dopredu, s podložkou zvierajú 90% . Posaďte sa teraz váhou trupu na päty tak, aby prsty chodlidiel boli zatlačené čo najviac nadol váhou trupu , čím sa 90 stupňový uhol ešte o niečo zväčší. Vydržte 30 sekúnd. Ak cítite pichľavú bolesť v pstoch, naťahujete svaly a šľachy vystieračov prstov.

3. cvičenie na koberci vyžaduje zrolovaný uterák. Položte si ho za chodidlá na koberec. Sedíte znovu kolenami dopredu , chodidlá a tentoraz aj prsty smerujú dozadu, prsty podložte na zvinutú rolku uteráku. Priehlavky chodidiel teda ležia na koberci ale prsty ležia na vyvýšenej rolke. Trup začnite nakláňať dozadu, môžete sa podopierať rukami. Tým sa začínajú napínať šľachy v priehlavku. Cítite, ako sa naťahujú väzy v priehlavku. Zaťaženie robte len také, aby ste cítili príjemné naťahovanie šliach a väzov v chodidle, po 30 sekúnd

2. pokračovanie: Regenerácia nervov v chodidle

Myelínový obal nervov sa časom tiež vie regenerovať. K tomu ale potrebuje bohaté prekrvenie a teda bohatý prísun živín.

A tiež potrebujeme z chodidla odviesť splodiny, ktoré bránia výmene živín. K tomu potrebujeme oživiť a dobre spriechodňovať krvný a lymfatický systém v chodidle. A to je problém, pokiaľ noha a chodidlo málo pracujú. To, že cievny a limfatický systém v nohe nefunguje spoznáte tak, že chodidlo je studené. Ak systém funguje, je chodidlo na dotyk teplé. Ako oblasť prekrviť čo najviac a tak ju omladiť? Môžete k tomu využívať MP- MP masáž. Je témou jedného z blogov na tejto www stránke. Prečítajte si ho (neskôr).

Pomocou MP-MP masáže výborne prekrvíte chodidlo (plosku chodidla), sú v nej tesne pod kožou jemné lymfatické kapiláry, podobne prekrvíte aj kožu chrbta chodidla a nakoniec aj končeky prstov rúk.

Chodidlo vieme prekrvovať pomocou lesného medu, ťahom. Tým že sa koža prilepí k podložke, dá sa odťahovať koža od svalov. A v koži je množstvo zakončení lymfatických kapilár.

Ako prekrvíte končeky prstov na rukách a chrbát chodidla? Podrobne je to opísané napísané v blogu “ MP-MP masáž„.

Podobne, ako prekrvíte plosku nohy. Len tentoraz trochu medu nanesieme na chrbát chodidla a budete k tomu ešte potrebovať prsty rúk. Med na prstoch bude prostriedok na odťahovanie kože chrbta chodidla. Med v malom množstve (na špičku lyžičky) roznesiete po chrbte chodidla. Masáž pomocou medu a prstov na rukách vykonávame rýchlym odliepaním brušiek prstov rúk od chrbta chodidla. Masáž trvá asi 15 minút, až do doby, kedy pokožka na chrbte chodidla a na končekoch prstov sčervená. Vtedy ju ukončíme. Cítime, že teplota príslušnej plochy sa zvýšila.

Masáž sa teda vykonáva hlavne na ploche nad prstami nôh, kde sa pod kožou nachádza vyššia koncentrácia lymfatických uzlín – jedná sa o takzvané lymfatické jazierko. Nachádza sa práve na rovnej ploche nad prstami nôh.

Okrem prekrvenia oblasti, uvedenú oblasť zbavujeme škodlivín a spriechodňujeme lymfatické kapiláry. Tak z nej zlepšíme odvod tu zhromaždených metabolitov.

3. problém : Máme aj skrátené väzy medzi prstami.

Skrátené drobné šľachy medzi prstami , väzy, treba tiež naťahovať. Tomu sa venujú niektoré pasáže z blogu „Hallux valgus“.

Tu túto masáž popíšem len skrátene.

Cvičenie sa uskutočňuje na boso. Najprv sa prejdite okolo stola a dobre si zapamätajte pocit v chodidlách. Potom si sadnite, chodidlo si položte na koleno.

Najprv prsty rúk vložíme do drážky medzi prstami nôh a bruškami chodidla. Brušká chodidla silno odťahujte smerom k päte, čím budete zväčšovať medzeru pod prstami. Ktorá tam často už ani nie je.

Po tomto odťahovaní brušiek chodidla nasleduje naťahovanie skrátených väzov a šliach medzi prstami. Ako to robiť? Budeme vyklápať susediace prsty do písmena V. Pripomína to pohyb, ako keď sa pákou prehadzovali železničné výhybky. Postupne od palca nastavujeme dva susedné prsty do písmena V. Keď zacítite silný odpor šliach a väzov v prstoch a cítite ostrú bolesť, práve vtedy naťahujete skrátené vnútorné prstové šľachy. Uvoľňujú sa pri tom aj tukovým tkanivom obrastené nervy jednotlivých prstov. Zvlášť nerv medzi druhým (prsteníkom) a tretím prstom, ktorý spôsobuje najväčšie mravenčenie.

Toto cvičenie ešte následne doplňte masážou hlbokých partii priestoru medzi prstami. Často sú tu dlhoročné usadeniny solí. Kde sú, zistíte tak, že tieto oblasti po zatlačení ostro bolia. Tieto oblasti musíte uvoľniť masážou, po čase sa takto pouvoľňované minerálne soli telom všetky vstrebú.

4. Ďalšie cvičenie je vyjsť z uzavretých topánok, kde je všetko bolo desaťročia stlačené. Potrebujete chodiť čím viacej na boso, kúpiť si širšie, napríklad barfoodové topánky a tiež aj začať správne chodiť po vonkajšej hrane chodidiel. Prečítajte si o správnej chôdzi v blogu Hallux valgus 2. pokračovanie. Ak skúsite chodiť naboso po koberci po vonkajšej hrane chodidiel, uvidíte ako prsty oboch nôh vám mávajú ako krídla a pocítite úplne iný pocit v chodidlách. Chodenie na boso znovu oživuje propriceptory, čo sú nervové zakončenia na ploske a majú veľkú rolu pri zaisťovaní rovnováhy. Naša noha pri dopade spôsobuje frekvencie, rozkmitá sa zem, čo spôsobujú dopadové sily. Pokiaľ niekto zažil bežiacu čriedu diviakov v lese, alebo bol na dostihu koní vie, že zem sa pri tom chveje. Podobne aj človek vždy rozkmitá zem, ale slabšie, ale vibračné senzory nôh to zachytia, predstavujú až 80% senzorov plosky nohy. Telo vie podľa frekvencii rozoznať o aký povrch sa pred ním jedná, či o tvrdý, blato, alebo lístie a prispôsobuje tomu svalové napätie nôh, preto je ich dobre cvičiť napríklad chôdzou naboso.

Tlakové senzory je dobré hlboko masírovať na gumených rohožkách, čo sa dávajú pred dvere. Napríklad gumenej s krúžkami. Takúto rohožku si dajte aj pred kuchynský dres a vždy keď budete umývať riad stojte na nej na boso. Aspoň raz za deň musíte chodidlá oslobodiť nervy z topánok a trénovať ich chôdzou na boso, či prešlapovaní na štrukturovaných plochách – napríklad predložkách pred dvere so vzorom – pri kúpe si ich vyskúšajte na boso – čím viac budú bolestivo tlačiť do hĺbky chodidiel, tým lepšie.

Malé svaly v okolí chodidla posilujeme aj rovnovážnom stání na jednej nohe. Ak vy ste sa roztancovali (pretože ich máte slabé) tak sa pri tom pridržiavajte prstom operadla stoličky. Posilujete tým bočné svaly v nohe.

Zhruba po pár mesiacoch cvičení, strečingov a MP-MP masáží a chodení po vonkajšej strane chodidiel sa môže stav polyneuropatie podstatne zlepšiť. Takže nie je pravdou, že sa nedá nič robiť.

K regenerácii skrátených šliach a väzov veľmi potrebujete aj kolagén. O tom, ako si ho vyrobiť a ako ho v strave prijímať sa píše v mojej knižke Stravou k paličke? Odkaz na ňu nájdete vyššie, knižku si na tejto stránke môžete objednať.

A nakoniec tohto blogu: ak máte vaše osobné skúsenosti s polyneuropatiou, podeľte sa s nimi na facebookovej stránke: zdravekolena.sk s inými čitateľmi tejto stránky.

Možno aj Vás bolia kolená. Myslíte si, že je to dedičné, že to ide s vekom Pomáham ľuďom porozumieť, prečo trpia neznesiteľnými bolesťami kolien, nepríjemnou bolesťou bedier, či drobných kĺbov. Dnes viem a chcem pomôcť všetkým ich pohybové ústrojenstvo vrátiť späť v čase. Vysvetľujem prečo, ako a čo zmeniť, aby ste sa aj vo vyššom veku cítili opäť pohybovo slobodní!Môj príbeh si prečítajte tu>>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.